Hemleverans i Frankrike

Vi har vid några tillfällen beställt saker med hemleverans här i Antibes och varje gång fungerar det lite olika.

  • Vi köpte en garderob och en bordsskiva och för att få det billigaste priset skulle vi beställa på nätet och få gratis hemleverans. Bordsskivan skulle komma för sig och garderoben några dagar senare. Bordsskivan levererades som den skulle, men inte vid vår dörr utan ute på gatan tvärs över torget. Som tur var fanns David på plats som kunde hjälpa Jonas att bära. Vi fick ett datum och en ungefärlig tid då de skulle komma med vår garderob. Samma dag som den skulle ha levererats ringer transportföretaget och berättar att de inte kan hitta vår garderob i sitt lager. De undrar vad det är vi har beställt och lovar att höra av sig igen. Castorama, som vi har köpt garderoben från, vet ingenting om detta då vi ringer dem. Två dagar senare får vi ett samtal om att de kommer leverera vår garderob om en halvtimme. Bra att vi var hemma! En kille lämnar av två paket på totalt 80 kg nedanför vår trappa och vi får själva kånka upp dem i lägenheten. Betyg: pas bien
  • Jag köpte ett klädesplagg och fick två dagar senare ett meddelande om att jag kunde gå och hämta mitt paket på en affär några kvarter bort. Ungefär som det fungerar hemma, faktiskt. Jag hade tyvärr klickat hem fel klädesplagg, men kunde returnera paketet på samma ställe och beställa nytt. Två dagar senare kunde jag hämta upp rätt klädesplagg. Betyg: très bien
  • Vi köpte lite olika saker från ett stort svenskt möbelföretag som nyss har etablerat sig i Nice och fick då vi hade betalat veta när sakerna skulle levereras hem. Vi skulle få två leveranser, eftersom alla saker inte fanns på lager. Första leveransen skulle komma mellan 12 och 17. Klockan 17.05 ringer transportföretaget och berättar att de är lite sena. De kom vid 18 och ställde sig mitt i vägen längs med hamnen, eftersom de inte hade kollat upp hur man tar sig igenom spärrarna som blockerar infart på vår gata. De var dock vänliga och hjälpte oss att köra sakerna på sin pirra fram till vår trappuppgång. Vi väntar fortfarande på leverans nummer två och delar av leverans nummer ett kom aldrig, eftersom den produkten var slut på lager. Vi har fått en dag och en tid för leverans nummer två. Vi får se hur det går. Betyg: bien
  • Jonas beställde en musmatta på franska Amazon och fick en dag och tidsintervall för leverans (8:00-17:00). På morgonen ringde Jonas telefon en signal. och ingen hann svara innan den som ringt hade lagt på. Eftersom det var ett okänt franskt nummer ringde inte Jonas upp igen, men insåg senare under dagen att det förmodligen var leveransen av ersättningskameran. Efter lite stök fick han ett nytt leveransdatum och denna gång var vi ännu snabbare på att svara i telefonen och fick då paketet inom 30 min. Betyg: assez bien
  • Vår GoPro-kamera fick vatten i sig och Jonas ordnade så att han kunde få en ny. Även här fick han en dag då den skulle levereras. Leveranstiden var mellan 9 och 17! Denna gång ringde leverantören på vår porttelefon och Jonas sprang ner för trappan för att möta upp. Då fanns det ingen där… Eftersom det stod en transportbil på tomgång på gatan stannade Jonas kvar och fem minuter senare kom det en kille med ett paket – som innehöll en ny kamera 🙂 Betyg: assez bien
  • Jonas beställde också en karta över italienska alperna. Efter lång väntan utan besked gick han in på deras hemsida och kunde då läsa att kartan skickats tillbaka till leverantören då de inte kunnat leverera till vår adress! Oklart varför. Betyg: pas bien

Jag inser att jag inte får så mycket hemlevererat i Sverige. Där hämtar jag det mesta själv i butik. Kanske är det lika krångligt hemma som här, med den skillnaden att man förstår vad de säger då de ringer. Flera gånger har jag försökt få dem att prata lite långsammare för att jag ska hinna hänga med i vad de säger, men det fungerar väldigt sällan. De säger samma sak igen i samma hastighet följt av en suck :-). Någon gång har de kopplat mig vidare till en kollega som kan engelska.

4 svar på ”Hemleverans i Frankrike”

  1. Min bästa erfarenhet av hemleverans var i Taiwan. Där fanns det en portvakt som tog emot alla leveranser och lämnade ett kort i ens postfack om att man hade ngt att hämta hos honom. Ljuvligt!

  2. Låter exakt som Stockholm för alla leveranstyper. Ikea levererar endast till gatan om man inte betalar extra.

Kommentarer är stängda.